Happiness is not a destination, it is a way of life!


Ole onnellinen!  Haluaisin olla! Riippumattoman onnellinen. Silti monet ihmiset vaikuttavat minuun teoillaan tai sanoillaan, odotuksillaan. Pitäisi olla riippumaton mutta samalla on jotenkin toisten ohjailtavissa. Ei sen niin pitänyt mennä. Silti se on aina niin mennyt. Olen ollut aina tunteiden vietävissä. Mennyt huumaantuneena ja päätä pahkaa eteenpäin.  Ehkä se olisi tapa elää edelleen, elää oikein, olla niin kuin minä olen, mutta nyt asettelen jarruja ja esteitä matkalleni. Minutkin on laitettu ruotuun, opetettu elämään, normien mukaan. Ei ole toki enää kyse pelkästään minusta.  Olen vastuussa muistakin. Olen myös pettynyt jotenkin liikaa niihin tunteisiin. Tunteet ovat tuoneet minut tähän pisteeseen. Tässä pisteessä ei ole hyvä olla. Epäilen liikaa, kaikkea.

Mutta on minulla on haave. Pitäisi jaksaa haaveilla, aina vaan. Haaveeni on vaatimaton, mutta tärkeä.  Haluan elää itseni näköistä elämää.  Sitähän kaikki kai haluavat. Minun haaveiden elämä ei ole rikasta, eikä sen todellakaan tarvitse olla helppoa. Elämäni on kuitenkin sujuvaa.  Semmoisen elämän ympärille voi kerääntyä ja siinä elämässä viihtyy. Se ravistelee laiskoina kesäaamuina ja kietoo jalat villasukkiin pakkasten paukkuessa. Se elämä ymmärtää ja antaa tilaa. Siinä elämässä kelpaan tällaisena, minuna. Hankalana, liian avoimena ja toisinaan sekä liian kilttinä että yliärhäkkänä omana itsenäni. Siinä elämässä ei ole väliä miltä näytän tai mitä minusta ajatellaan. En välitä huomisesta enkä enää murehdi mennyttä. Siinä hetkessä, siinä pisteessä olen onnellinen.
Istun tässä ja mietin onnellisuutta. Sateinen ja hieman masentava keli ulkona laittaa kirjoittamaan.  Jokainen hetki minkä uskallan elää ja tuntea, ilman rajoituksia, tekee minusta onnellisen.  Jokainen hetki milloin rohkenen kohdata pelkoni ja lopettaa miellyttämisen tekee minusta paremman ihmisen. 
Hei menneisyys, jää hyvästi. En polta siltoja, mutta en jaksa enää kulkea samoja polkuja, toisten teitä, tallattuja unelmia. Hei tulevaisuus, älä pidä kiirettä, älä vaadi, äläkä odota minulta liikaa. Petyt minuun muuten liian nopeasti, odottaessasi, ennen kuin olen päässyt edes matkassani alkuun. Olen kuitenkin tulossa, luota siihen. Tässä ja nyt on kuitenkin minun elämäni totuus ja tehtävä. Avaan silmäni ja aloitan matkani välittämättä puitteista ja ongelmista, ja yritän katsoa läpi hankaluuksien, kenties löytää niihin ratkaisuja. Se mitä ei voi ratkaista, on syytä unohtaa. Ei aina kannata tehdä samoja virheitä.
Olen viettänyt ison osan elämästäni koittaen mennä läpi harmaan kiven. Iskenyt päätäni siihen,  kuin seinään. Ei se murene, perkele. Kierrän sen ensi kerralla ja jatkan vihellellen polkuni tallaamista. Onnellisuus ei ole määränpää, se minunkin pitäisi jo tajuta. Se on tapa elää.

Kommentit

Suositut tekstit