Esimies vs.Johtaja- saman kolikon kääntöpuolet

Puhuin eilen pitkään työn merkityksellisyydestä, arvoista ja syistä milloin koemme tekevämme oikeita asioita oikeilla tarkoitusperillä. Inhimillisyys ja oma minäkuva merkkaavat hyvin paljon siinä, koetko olevasi oikealla paikalla, oikeaan aikaan. Oma työtilanteeni on välillä ristiriitainen oman kokemattomuuden ja osaamattomuuden takia, mutta se myös antaa minulle hurjasti voimavaroja kestää tuo tietämättömyys ja jatkaa eteenpäin. Olen halukas oppimaan uutta, koska koen tekeväni työtä jolla on merkitystä.

Olen aina kokenut olevani persoona, joka haluaa pitää langat käsissään ja ohjata sekä omaa että toisten toimintaa. Olen jopa ollut aina parempi ohjaamaan toisia, kuin tekemään itse, tai etenkään ohjaamaan omaa toimintaani. Olen saanut myös moitteita ohjaillessani liikaa etenkin perheenjäseniäni ja minua on pidetty jopa hankalana tyyppinä näiden ominaisuuksieni suhteen. Olen kuitenkin hyvää tarkoittava ja pyrin tekemisissäni oikeudenmukaisuuteen.

Minulla on vuosi takana työtä ihmisten esimiehenä sekä numeroiden ja toiminnan johtajana. Tämä vuosi on laittanut monet piirteeni ja ominaisuuteni puntariin ja saanut minut tarkastelemaan toimintaani todella laajasti. Olen kokenut epätoivon ja ahdistuksen tunteita, iloa ja onnistumista ja vilpitöntä ylpeyttä ihmisistä ympärilläni. Olen pyrkinyt toimimaan oikein ja väkisinkin välillä tehnyt väärin. Nieleskellyt ylpeyttäni epäonnistuessani ja pyrkinyt seuraavalla kerralla toimimaan oikein. En ole silti heti oppinut virheistäni.



Olen joutunut tarkastelemaan itseäni hyvin kriittisessä ja epäsuotuisassa valossa ja saadessani palautetta koittanut oppia siitä. En ole aina hyvä ottamaan vastaan kritiikkiä, mutta olen opetellut siihen. Koen omasta mielestäni olevani jo hieman paremmalla tiellä. Oppimassa kuitenkin edelleen. Uskon, että opinpolkuni tulee olemaan pitkä. Olen joutunut opettelemaan asioiden priorisointia ja rutiineiden hoitamista aikataulutetusti. Minulla kun on ollut hyvin herkästi tapana jättää asioita viime tippaan.
Olen joutunut myös sulkemaan pois turhia asioita, jotka syövät aikaani, ja se  on ollut minulle haastavaa. Opetella sanomaan Ei ja pysymään tiukkana, ovat olleet isoimmat akilleenkantapääni. Tajuamaan sen, etten voi olla samalla aikaa monessa eri paikassa. On opittava olemaan läsnä, keskityttävä yhteen asiaan kerrallaan. Lopettaa tuntemasta huonoa omaatuntoa.
Tämän asian eteenpäin viemisessä olen koittanut antaa vastuuta eteenpäin, delegoida. Mielestäni luottamus ja jakaminen voivat saada aikaan suuremman menestyksen kuin yksin yrittäminen ja puurtaminen. Tiimissä pelaa koko joukkue, ei pelkkä kapteeni.



Johtamista voi myös opiskella ja sen olen kokenut tilanteessani erittäin hyväksi. Olen saanut johtamisen erikoisammattiopinnoista itsevarmuutta ja vertaistukea, joka on äärimmäisen tärkeää työssä, jossa usein joudut jäämään todella yksin. Johtajana olet toki osa työyhteisöä, mutta silti tiettyinä hetkinä yksin ajatuksiesi ja päätöksiesi kanssa. On tärkeää kuulla, miten toinen samassa tilanteessa olevaa toimii ja käsittelee asioita. Olen kiitollinen myös teoriaopeista, jotka avaavat näkemyksiä eri tavalla, kun asioille ja toiminnoille on olemassa selkeä malli; tapa toimia ohjatusti. Kaikkea johtamisessa ei voi vain soveltaa.

Johtaminen ja esimiestyö. Koen ne saman kolikon kääntöpuolina. Tiukasti kiinni toisissaan, kuitenkin erilaisia ja tärkeitä samalla. Nostaessasi toisen valoon joutuu toinen väistämättä varjoon. Sen kanssa on vain opittava elämään. Numeroita ja lukuja tulee johtaa, kuin myös toimintaa ja tekemistä. Työkavereille ja arvokkaille tekijöille olet esikuvana ja esimerkkinä, mistä esimies sanana varmasti juontaa juurensa. Olla ihminen ihmiselle on esimiestyössä ehdottoman tärkeää. Siinä hetkessä luvut saavat olla varjossa, niitä unohtamatta. Koen että siinä vaiheessa olen onnistunut sekä esimiehenä ja johtajana kun työntekijät ymmärtävät luvut ja ovat valmiina tekemään töitä yhdessä kanssasi niiden eteen, jakamaan vastuuta ja menestymään yhdessä kokonaisuutena. Siinä vaiheessa tunnen vähemmän huonoa omaatuntoa ja siinä vaiheessa koko toiminta kirkastuu. Tämän asian  toteuttamiseen ei ole muuta keinoa kuin avoimuus ja luottamus omaan henkilöstöön. Kerro asioista suoraan, avaa realiteetit, tuo julki kykenemättömyytesi toimia yksin. Ole ihminen ihmiselle. Myönnä virheesi ja kerro myös onnistumiset. Opettele pyytämään ja antamaan anteeksi, myös itseäsi kohtaan. Virheitä tekee jokainen.






Kommentit

Suositut tekstit