Yrittäjyydestä ja hieman myös sitä vaalipuhetta.

 "Miten uskalsit lähteä yrittäjäksi?" On yleisin kysymys, johon olen saanut vastata kuluneen vuoden aikana. Siks kun mä halusin, lauloi Vilkkumaan Maijakin. En vaihtaisi tätä enää palkkatyöhön, vaikka vapaa-aikaa ei enää ole eikä oikein mielenrauhaakaan ole ollut näinä kuluneina kuukausina. Jotain hullua omaa vapautta tässä kuitenkin on. Sitä en osaa vielä selittää sen paremmin.

Olen yrittäjätaipaleeni alkupäässä  ja vaikka minulla on vahvaa ymmärrystä taloudenhoidosta, on tilanne täysin uusi omassa yrityksessä hommia pyörittäessä. Virheaskeleita on tullut jo näin vähässä ajassa otettua ja ehkäpä ymmärrystä sitäkin kautta hankittua. Vertaistuki kokeneempien yrittäjien kanssa on kullanarvoista, kuten myös asiansaosaavien kirjanpitäjien yhteistyö. Viranomaisten kanssa kannattaa myös hommat pitää sujuvina. Työn tekeminen on sitten paljon helpompaa. Olen kai erittäin lainkuuliainen ihminen, ja yrittäjä. Nämä pitää joskus eritellä.



Olen yksin töitä pitkälti tekevä, mutta minulla on myös valtava potentiaali upean tarvittaessa töihin kutsuttavan henkilökunnan merkeissä.Tämäkään ei ole mitään työnantajan kieroilua, vaan tekijät ovat itse valinneet kyseisen sopimuksen. Toki ei töitä välttämättä kokopäiväiselle olisi ja se on meidän alan ja kenties pienen paikkakunnankin haaste, joka on tiedostettava. Olen ollut kuitenkin onnekas ja saanut tiimiini ihmisiä, jotka jakavat samanlaisen elämänasenteen ja tilannetajun ja pitävät sekä minun että asiakkaitteni puolia tiukoissakin tilanteissa. Minä olen sitoutunut pitämään heidän puoliaan ja mahdollistamaan heille mahdollisimman hyvät olosuhteet ja asiaankuuluvat korvaukset hyväkseni käytetystä vapaa-ajasta. Arvostan heistä jokaista yli kaiken. Kiitos! 

Työnantajana tulisi aina nähdä oman henkilökunnan valtava arvo ja merkitys yrityksen imagolle ja toiminnalle. Henkilöstö on ilman muuta kuluerä kirjanpidossa, ja onhan ne eurot harkittava aina tarkkaan, mutta ennenkaikkea henkilöstö on parhaassa tapauksessa mielettömän lisämyynnin tekijä oman persoonansa peliin laittaessa. Kuka vaan ei meidänkään porukassa pärjäisi. Tarvitaan juurikin se oikea asenne ja pelisilmä.

Yrittäjyys on varmasti mielentila, siihen lopputulemaan olen tässä tullut. Sellainen mielentila minulla on ollut aina.  Pikkuisen hullu pitää kai myös olla yrittäessään maaseutupitäjissä. Silleen hyvällä tavalla. Tästä saa lukea vapaasti sitä ironiaa.

Kuntavaalien lähestyessä, vihdoinkin, on aika pienelle vaalipuheelle. Olin viittä vaille valmis luopumaan ehdokkuudesta ja soitin jo eräälle kokeneelle kuntapoliitikolle neuvoa kysyäkseni. Juttelin myös erään oman puolueeni edustajan kanssa. Yrittäjyyteni ja omasta mielestäni ahkeruuteni käänsivät ajatukseni ja ovat syy, että olen ehdolla Joensuun Kaupungin valtuustoon kesäkuun 2021 vaaleissa, SDP listoilla ja ihan ylpeästi. Olen monen muun ravintolayrittäjän lailla ollut erittäin pettynyt hallituksemme erittäin erikoisiin iskuihin alaamme kohtaan. Välillä ne ovat tuntuneet kuin iskuina vyön alle. Uskon tämän perusteella, että voin kuvitella miltä tuntuu, jos olisin mies ja saisin potkun sukukalleuksille. 

Olen pohtinut seurueiden lähtiessä jatkoille, mikä on muuten yleinen asia ympäri Suomen maan, sitä perustetta, millä isolta osalta ravintolayrittäjiä on vedetty matto jalkojen alta. Asiakkaat istuvat siististi, tanssimatta ja laulamatta ravintolassamme, mutta päätyvät kotibileisiin ovien sulkeuduttua klo 23. En voi edes kuvitella mitä se on ovien sulkeuduttua klo 18 tai klo 19. Olen harmitellut alan yrittäjien kohtaloita kovasti.  Alkoholin nauttiminen ja hallittu sosiaalinen tilanne olisi baareissa turvallisempaa, uskon ja tiedän sen vahvasti, kuin pirskeissä pitkin pitäjiä. En valitettavasti yrittäjänäkään voi vaikuttaa hallituksemme päätöksiin. Pitää urputtaa vaikka näin ja vetää maskia tiukemmalle naamaan. Yhden asian pystyn kuitenkin tekemään, pystyn asettumaan kuntavaaliehdokkaaksi, ja pystyn äänestämään. Siksi sen tein. Siks kun mä halusin.


Minulle on tultu sanomaan suoraan, että olen väärässä puolueessa, muuten äänestäisin sinua. Hyvä, kun kuitenkin äänestät. Vain sillä on väliä. Vain sillä voi saada muutosta.

Emme me ehdokkaat kuntapolitiikassa ja paikallisten asioiden tasolla olla lainkaan niin puolueriippuvaisia, kuin mitä hallituksen sisällä ihmiset joutuvat olemaan. Hallituksen ja ministerien päätökset ovat valtaisia, eivät koskaan yhden puolueen tai ihmisen päätöksiä. Taustalla on myös niin sanottuja asiantuntijoita kertomassa omia näkökulmiaan ja tilastoja. Niiden pohjalta faktan ja päätösten rakentaminen voi olla haastavaa. Ymmärrän sen, vaikken kaikkea hyväksy. En oman puolueeni sisällä ole missään mielessä kaikessa samaa mieltä, mutta puolueen arvot ovat lähimpänä omia arvojani. Ja nyt puhun inhimillisistä arvoista, en niinkään niistä kovista arvoista. Niillekin paikkansa on. Omissa arvoissani on myös viitteitä muiden puolueiden arvoista. Vaalikoneet antoivat minulle parhaaksi puolueeksi Kokoomuksen ja LiikeNytin. Vähiten sopivaksi Persut. Demarit olivat kolmansina. Mutta, se oli vain yhden vaalikoneen tulos.Se kone ei tunne minua muutaman vastauksen perusteella. Itse tiedän kuka ja millainen olen ja mihin kykenen. Kovalla työllä, toimivalla yhteistyöllä ja hyvällä asenteella pärjää niin yritysmaailmassa kuin kuntapolitiikassa. Oman äänensä voi saada kuuluviin, mutta vain, kun uskaltaa suunsa avata. 

Ne ihmiset, jotka minua äänestävät, luultavasti ymmärtävät sen miten paljon olen valmis laittamaan peliin, myös toisten ihmisten hyväksi. He tietävät ettei kukaan ihminen ole silmissäni toista tärkeämpi tai vähempiarvoisempi ja tietävät etten pelkää yrittää, jos perusteet ja asia ovat oikeita. En pysty lupailemaan mitään muuta kuin oman asenteeni, periksiantamattomuuteni ja hyvät vuorovaikutustaidot hoitaa kaupunkimme yhteisiä asioita hyvässä yhteistyössä ja saman pöydän äärellä muiden tehtävään valittujen kanssa. En pelkää myöskään myöntää tässä ja nyt sitä, että olisi valtaisa pettymys, jos en saisi ääniä kotiseudultani Enosta ja Uimaharjusta, koska koen antaneeni itseni ja asenteeni käyttöönne ja tehneeni myös oikeita tekoja alueen hyväksi. Ne teot eivät ole olleet paperilla kaupunginvaltuustossa, jonne ei äänet viime vaaleissa riittäneet, mutta konkreettisina tekoina mm.lasten - ja nuorten harrastustoiminnan kehittämisenä, joka jatkuu nyt hienosti uuden vetäjän toimesta, alueella  työllistäneenä, erilaisia tapahtumia- ja harrastustoimintaa vetäneenä ja järjestäneenä  ja aitona kotiseuturakkautena. Minusta ette kuitenkaan saa asioiden "puolesta" räksyttäjää, enkä missään nimessä asettele Enoa tai Uimaharjua erilleen, koska olemme kuuluneet samaan Joensuuhun jo 12 vuotta. Asun tänä päivänä Noljakassa ja samoin arvostavin silmin katson sekä syntymäseutua että nykyistä asuinpaikkaani. Arvostan Joensuun monipuolisuutta ja ihastuttavia kaupunginosia ja ystävällisiä ihmisiä joka puolella. Samoja haasteita näen täälläkin, mitä maaseutukaupunginosissa, ja siksi en lähtisi asettelemaan vastakkain jokaista asiaa. Koen myös ettei esim ilmastotavoitteita saavuteta, jos emme aseta samalle viivalle vaikkapa pyöräteiden suhteen kauempana olevia taajamia. Nyt on aika kehittää kulkuyhteyksiä, eikä niinkään koittaa vetää väkeä pois juuriltaan. Nyt olisi aika saada lisää veronmaksajia tämän koronakurimuksen jälkeen ja nostaa uuteen arvoon myös vaihtoehdot missä asua. Eivät ne parhaat paikat ole 5 km torilta, tai ovat jos näin uskotellaan.Arvostus nousee ainoastaan Joensuun kaupungin hyvän markkinoinnin, konkreettisten tekojen ja palveluiden säilyttämisen kautta eri alueilla.  Jokaisella joensuulaisella tulisi olla vapaus valita asuinpaikkansa, ilman, että joudut luopumaan jostakin peruspalvelusta tai olemaan vaikkapa vähemmän ilmastoa arvostava ihminen, koska julkiset liikennevälineet tai pyöräilyreitit eivät sitä salli. Meidän joensuulaisten sisällä virtaa väkevänä Pielisjoki ja se joki ei erottele, vaan yhdistää. Vuosi vuodelta se jaksaa yllättää. Erään uimaharjulaisen sanoja lainatakseni, näyttää kauneuttaan joka päivä. 

 Työnantaja mietin aiemmin tässä kirjoituksessa henkilöstön merkitystä. Samalla tavalla valituilla valtuutetuilla on valtava merkitys kaupungin imagon ja toimivuuden kannalta. Valtuutetut päättävät myös kovista arvoista, eikä siinäkään touhussa kuka vain pärjää. Tarvitaan oikeaa asennetta ja pelisilmää. 

Pielisjoki on mulle niin rakas, että otan sen tähän loppuun esimerkiksi. Väkevää virtaa tarvitaan myös valtuutetuille lisäämään jatkossa Joensuun näkyvyyttä ja elinvoimaa. On erittäin tärkeää työntää sitä kuuluisaa lusikkaa sinne yhteisten asioiden soppaan. On tärkeää ymmärtää myös sopan ainekset ja mittasuhteet sekä kattilan koko. Yhteistyö ja ymmärrys, kokonaisvaltainen asioiden tarkastelu ja aito näkeminen lienevät tärkeimmät elementit. Tehdään siis oikeita valintoja. Oon käytettävissänne. 


-Margareetta-


Kommentit

Suositut tekstit